1.1. Otwieranie i zamykanie bazy danych


ĆWICZENIE 1.

Do wykonania kolejnych ćwiczeń, konieczne jest uruchomienie programu Access. W tym celu należy wybrać polecenie:

MENU START > PROGRAMY > MS OFFICE > MICROSOFT ACCESS

Aby otworzyć bazę danych należy wybrać polecenie z Menu programu access:

MENU > PLIK > OTWÓRZ BAZĘ DANYCH

Można też skorzystać z przycisków z paska narzędzi (opisanych w pkt. 1). Następnie w wyświetlonym oknie dialogowym wybrać plik:

firma1.mdb .

Na zakończenie:

nacisnąć przycisk OTWÓRZ.

Okno programu powinno wyglądać jak w pkt. 1.
Jeśli potrafisz już samodzielnie uruchamiać aplikacje wraz z odpowiednią bazą danych możesz automatycznie uruchomić plik bazy danych z tej strony, naciskając TUTAJ.


ĆWICZENIE 2.

Jeśli baza danych jest już otwarta można edytować poszczególne tabele. W aktywnym oknie bazy danych zaznaczyć:

KARTA TABELA > PRACOWNICY

następnie, w oknie bazy danych:

nacisnąć przycisk OTWÓRZ.

Aby zamknąć bieżącą tabelę należy:

nacisnąć przycisk ZAMKNIJ

znajdujący się w prawym górnym rogu okna tabeli. Tabele można także otwierać poprzez dwukrotne kliknięcie na ikonie tabeli znajdującej tuż przy nazwie - w karcie okna bazy danych. Okno otwartej tabeli powinno wyglądać jak poniżej.


ĆWICZENIE 3.

Korzystając z umiejętności zdobytych w pierwszych dwóch ćwiczeniach należy wykonać poniższe polecenia:

  • Otworzyć tabelę ADRESY. Obejrzeć umieszczone w niej dane. Zamknąć tabelę.
  • Otworzyć kwerendę ADRESY DOMOWE PRACOWNIKÓW. Obejrzeć prezentowane w niej dane. Zamknąć kwerendę.
  • Otworzyć formularz KIEROWNICY DZIAŁÓW. Zwrócić uwagę na sposób prezentacji danych w formularzu. Zamknąć formularz.
  • Otworzyć raport LISTA PRACOWNIKÓW. Przejrzeć dane umieszczone w raporcie. Wyświetlić raport w widoku PODGLĄD WYDRUKU . Zamknąć raport.
  • W celu dokładniejszego obejrzenia zawartych danych, można stosować pionowy i poziomy pasek przewijania.