Jesteś tutaj: Start Z życia Wydziału Międzynarodowe Seminarium Upowszechniające Projekt nr FSS/2014/HEI/W/0078
W dniu 1 grudnia na WIM UTP w Bydgoszczy w sali C8 RCI UTP odbyło się Międzynarodowe Seminarium Upowszechniające Projekt nr FSS/2014/HEI/W/0078 pt.: „Zintegrowane kształcenie z zakresu Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym (UTP) w Bydgoszczy”.
Podstawowym założeniem przyjętym przez organizatorów Seminarium jest prezentacja celów projektu, jego rezultatów oraz przykładów dobrych praktyk wdrażania instalacji OZE w Polsce i w Norwegii. Wśród prelegentów były przede wszystkim osoby zaangażowane w projekt ze strony polskiej i norweskiej oraz specjaliści z zakresu wybranych instalacji OZE. Celem nadrzędnym Seminarium była kontynuacja dotychczasowych działań z zakresu OZE, wymiana doświadczeń, a także dalsza integracja środowiska specjalistów świata nauki i przemysłu, związanych z Odnawialnymi Źródłami Energii.
Sala C8 RCI UTP w Bydgoszczy podczas obrad
Od wielu już lat Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy konsekwentnie tworzy ośrodek naukowo-dydaktyczny i rozwojowy w obszarze Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Jako jedna z pierwszych uczelni w Polsce w 2012 r. uruchomiła dzienne studia inżynierskie pn. Inżynieria Odnawialnych Źródeł Energii (IOZE). Od 6 lat kształci również słuchaczy na studiach podyplomowych w tym zakresie (np. specjalności: Budowa i Eksploatacja Instalacji Odnawialnych Źródeł Energii, Budowa i Eksploatacja Siłowni Turbowiatrowych, Instalacje OZE w Przedsiębiorstwie). W 2013 roku powstało także na UTP w Bydgoszczy Interdyscyplinarne Centrum OZE, które ma na celu inicjowanie, organizowanie i koor¬dynowanie różnych form aktywności naukowo-badawczej, rozwojowej, wdroże¬niowej, dydaktycznej i usługowej w zakresie OZE.
Dalszy rozwój uczelni w tym zakresie będzie możliwy poprzez poznanie i zastosowanie najbardziej zaawansowanych rozwiązań w obszarze, w którym Norwegia należy do świa-towych liderów. Szansę taką daje norweski partner Tel-Tek, dla którego udział w Projekcie jest możliwością rozszerzenia swej działalności na Polskę i rozpoczęcie współpracy z polskimi firmami.
Sala obrad podczas Seminarium - Przedstawiciele Instytutu TEL-TEK
Realizowany na Wydziale Inżynierii Mechanicznej Projekt Norweski nr FSS/2014/HEI/W/0078 pt.: „Zintegrowane Kształcenie z Zakresu Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym (UTP) w Bydgoszczy” jest odpowiedzią na zapotrzebowanie polskiego rynku branży OZE na wykwalifikowaną kadrę specjalistów. Projekt uzyskał finansowanie w ramach VI-tego naboru wniosków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która jest Operatorem europejskiego programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy (FSS) ustanowiony w ramach funduszy norweskich oraz funduszy EOG ma na celu zwiększenie spójności społecznej i ekonomicznej w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego poprzez działania w obszarze edukacji pomiędzy Polską a Państwami-Darczyńcami: Norwegią, Islandią i Liechtensteinem. Data rozpoczęcia projektu to 2015-01-05 a zakończenia: 2016-05-31.
Sala obrad podczas Seminarium - Sala obrad wypełniona byłą przede wszystkim jedną z najważniejszych grup odbiorców projektu - Studentów kierunku Inżynieria OZE na WIM UTP w Bydgoszczy
Partnerem norweskim w projekcie jest Tel-Tek - to państwowy instytut badawczy zajmujący się aspektami zwiększenia energooszczędności oraz procesami niskiej emisji. Tel-Tek realizuje projekty dla i we współpracy z przemysłem i instytucjami publicznymi. Zajmuje się projektowaniem urządzeń i rozwiązań technologicznych oraz analizami technicznymi i gospodarczymi. Oferuje usługi w zakresie pośrednictwa usług badawczych, realizacji prac rozwojowych, transferu technologii i doradztwa. Prowadzi także działalność dydaktyczną. Wspiera firmy, przyczyniając się do ich rozwoju i wzmocnienia konkurencyjności. Szczególnie istotne z punktu widzenia projektu jest oświadczenie aplikacyjne i know-how związane z transferem wiedzy pomiędzy jednostką badawczą a biznesem. Tel-Tek zatrudnia około 40 osób, w tym 25 osób z wykształceniem wyższym, doktorów i doktorantów. Osiąga przychody rzędu 4,5 mln euro rocznie. Tel-Tek istnieje od 1986, a w obecnej formie od 1995 r. Finansowany jest głównie ze źródeł publicznych, ponadto z grantów i świadczonych usług.
Podczas Seminarium strona norweska była reprezentowana przez 3 osoby. Wygłosiły one następujące referaty: Prof. Rune Bakke Good practices in renewable energy sources education MSc Jon Hovland Biomass engineering - Norwegian perspective MSc Anne Marie Fatnes Project Sustainable Use of Energy Carriers in the KASK Region
Prof. Rune Bakke podczas prezentacji
MSc Anne Marie Fatnes podczas prezentacji
MSc Jon Hovland podczas prezentacji
W Seminarium uczestniczyli członkowie personelu projektu oraz pracownicy naukowi Wydziału Inżynierii Mechanicznej. Razem podczas całego dnia obrad w wydarzeniu uczestniczyło ponad 100 osób. Salę licznie wypełnili studenci kierunku inżynierskiego Inżynieria OZE. Warto wspomnieć również o licznym udziale firm z zakresu OZE. które współpracują przy rozwoju kierunku IOZE. Firmy prezentowały się podczas Seminarium w formie prezentacji promocyjnych (roll-upy ulotki itp.)
Prezentacje promocyjne firm branży OZE współpracujące z WIM UTP w Bydgoszczy
Ważnym elementem Seminarium był czynny udział w formie prezentacji posterowych. Studenci mieli możliwość zaprezentowania swoich osiągnięć przez autoprezentacje w sesji posterowej dla przedstawicieli partnera norweskiego.
Uczestnicy Sesji posterowej Semianrium
Omawianie prezentacji posterowych
Warto przy okazji zorganizowanego Seminarium wspomnieć o tematyce projektu w zakresie jego celów oraz zadań. Cel główny Projektu: Zwiększenie potencjału naukowego UTP, dzięki rozwojowi jako interdyscyplinarnego ośrodka naukowo-badawczego w obszarze OZE oraz rozwojowi kształcenia w tym zakresie, z wykorzystaniem doświadczeń norweskich. Celem jest też budowa trwałej platformy współpracy Partnerów służąca wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczeń. Cele szczegółowe:
- Absorpcja doświadczeń edukacyjnych Norwegii w zakresie OZE
- Rozwój programu studiów i rozszerzenie oferty dydaktycznej UTP, odpowiadającej wyzwaniom, związanym ze zmianami klimatycznymi i ochroną środowiska.
- Zwiększenie powiązania UTP z otoczeniem gospodarczym i włączenie przedsiębiorstw z obszaru OZE w kreowanie i realizacje kształcenia.
Główne zadania w Projekcie to:
1. Analiza zmian w programie studiów inżynierskich pn. Inżynieria Odnawialnych Źródeł Energii (IOZE) oraz możliwości zastosowania innowacyjnych narzędzi i metod dydaktycznych.
2. Opracowanie i wdrożenie zmian w programie studiów inżynierskich IOZE:
- modyfikacja tematyki przedmiotów,
- opracowanie i wdrożenie studenckich warsztatów twórczych,
- opracowanie i wdrożenie studenckich grup doświadczalnych,
- opracowanie i wdrożenie rozszerzonej pracy przejściowej dla studentów,
- wprowadzenie obligatoryjnego udziału specjalistów branży OZE w realizacji procesów kształcenia,
- wprowadzenie certyfikowanych szkoleń dla studentów kierunku,
- kształcenie w formie distance learning.
3. Organizacja dwóch konferencji z zakresu inżynierii OZE: Eko-Euro-Energia 2015 i 2016 - www.EEE.utp.edu.pl.
4. Organizacja dwóch seminariów z zakresu inżynierii OZE.
5. Organizacja wizyty studyjnej w Norwegii.
6. Opracowanie i wydanie 7 podręczników z zakresu inżynierii OZE.
7. Opracowanie zbioru dobrych praktyk Interdyscyplinarnego Centrum OZE (ICOZE) - www.ICOZE.utp.edu.pl.
8. Zakup wyposażenia szkoleniowego z zakresu OZE.
Jednym z ważniejszych zadań w projekcie jest przygotowanie i realizacja nowych studiów podyplomowych z zakresu Pomp Ciepła i Magazynowania Energii Ciepła. Zadanie to w Projekcie obejmie realizację jednej edycji dwusemestralnych specjalistycznych studiów podyplomowych pn. POMPY CIEPŁA I MAGAZYNOWANIE ENERGII CIEPŁA, w której bierze udział blisko 30 osób. Branża pomp ciepła w Polsce jest wyróżniającym sie działem instalacji OZE. W 2014 roku polski rynek pomp ciepła wzrósł o 7 % w stosunku do wyników z roku poprzedniego. Potwierdziło to ubiegłoroczne prognozy, co do harmonijnego rozwoju tej branży w Polsce. Prawie wszystkie typy urządzeń pomp ciepła odnotowały wzrost. Bardzo ważnym staje się więc zapewnienie wykwalifikowanej kadry instalatorów pomp ciepła i specjalistów z zakresu magazynowania energii ciepła. Program studiów obejmuje 200 godzin zajęć dydaktycznych w formie wykładów, ćwiczeń projektów i laboratoriów oraz przygotowanie pracy końcowej, polegającej na samodzielnym opracowaniu, pod kierunkiem promotora, wybranego tematu praktycznego z zakresu pomp ciepła. Zajęcia odbywają się będą w ramach zjazdów weekendowych. Wykładowcami na studiach podyplomowych są nauczyciele akademiccy UTP Bydgoszcz oraz specjaliści z firm i stowarzyszeń w branży pompy ciepła i magazynowania energii ciepła. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, wydane przez Rektora UTP Bydgoszcz.
Więcej informacji na temat Projektu znajdują się na stronie internetowej - www.studiaOZE.utp.edu.pl.
Adam Mroziński