• Rekrutacja

  • Badania

  • Kadra

  • Facebook

  • Kwiecień 2017


INFORMACJE O KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH


Mechanika i budowa maszyn

  • Specjalność: Pojazdy Szynowe - [link tutaj]
  • Specjalność: Samochody i Ciągniki - [link tutaj]
  • Specjalność: Maszyny Robocze - [link tutaj]
  • Specjalność: Technika Tworzyw Polimerowych - [link tutaj]
  • Specjalność: Konstrukcja Maszyn i Urządzeń - [link tutaj]
  • Specjalność: Technologia maszyn - [link tutaj]
  • Specjalność: Procesy, maszyny i systemy produkcyjne - [link tutaj]
  • Specjalność: Eksploatacja maszyn i pojazdów - [link tutaj]
  • Specjalność: Maszyny i urządzenia rolnicze - [link tutaj]
  • Specjalność: Inzynieria odnawialnych źródeł energii - [link tutaj]
  • Specjalność: Maszyny i urządzenia przemysłu chemicznego i spożywczego
  • Specjalność: Obrabiarki i urzadzenia technologiczne - [link tutaj]

Inżynieria biomedyczna


Transport


CAE


Mechaniczna inżynieria tworzyw


Inżynieria odnawialnych źródeł energii

  • Specjalność: Projektowanie Instalacji Odnawialnych Źródeł Energii - [link tutaj]
  • Specjalność: Monitorowanie Instalacji Odnawialnych Źródeł Energii - [link tutaj]

Wzornictwo

Maturzyści stawiają na uczelnie techniczne - pełen artykuł tutaj.

(publikacja 20 listopada 2014)

Niż demograficzny nie zachwiał naborem na studia w uczelniach publicznych i prywatnych, a liczba studentów zmniejszyła się nieznacznie. Spadło natomiast zainteresowanie studiami wieczorowymi i zaocznymi. Politechniki są najbardziej obleganym typem uczelni, a maturzyści trzeci rok z rzędu najchętniej wybierają informatykę. Ministerstwo Nauki podsumowało tegoroczną rekrutację na studia.

– Skutki niżu demograficznego odczuwane są w tym roku dużo słabiej niż w poprzednich latach. W uczelniach publicznych liczba studentów przyjętych na studia dzienne utrzymuje się na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku. Spada natomiast liczba studentów przyjętych na studia zaoczne i wieczorowe. – podkreśla minister nauki prof. Lena Kolarska-Bobińska. – Tworzy się więc w szkolnictwie wyższym nowa sytuacja. Uczelnie dostosowując się do niej, będą musiały kłaść większy nacisk na jakość uczenia, bliższy kontakt studenta z wykładowcą – dodaje minister nauki.

W uczelniach publicznych na pierwszy rok przyjęto 256 448 osób – o około 2 proc. mniej niż w poprzednim roku. Z kolei w uczelniach niepublicznych nabór na I rok zmniejszył się o ponad 7 tys. osób – o 9,7 proc. Znacznie trudniejsza sytuacja była w roku akademickim 2013/2014, gdy spadki liczby nowoprzyjętych studentów w obu sektorach były dwucyfrowe (odpowiednio o 10,9% - uczelnie publiczne oraz 16,9% - uczelnie niepubliczne).

Z analiz resortu nauki wynika też, że liczba studentów przyjmowanych na studia dzienne w szkołach prywatnych w ostatnich kilku latach utrzymuje się na stabilnym poziomie. Spada natomiast ilość studentów niestacjonarnych (w trybie zaocznym i wieczorowym). – Oznacza to, że te uczelnie niepubliczne stawiają na rzetelność oferty studiów w pełnym wymiarze zajęć i chcą tą dobrą jakością nauczania przyciągnąć kandydatów na studia dzienne – przekonuje minister Kolarska-Bobińska.

Uczelnie techniczne są najchętniej wybierane przez kandydatów na studia (średnio 3,5 kandydata na miejsce). – Na początku lat 90. tendencja była odwrotna. Widać, że młodzi ludzie zorientowani są coraz bardziej praktycznie i zastanawiają się po jakich uczelniach mają perspektywy zatrudnienia – mówi minister nauki. Zaznacza przy tym, że dalej popularne są uniwersytety (3,1 kandydata na jedno miejsce) i uczelnie rolnicze (3 kandydatów na jedno miejsce). Zmniejsza się wyraźnie zainteresowanie uczelniami pedagogicznymi - 1,7 kandydata na miejsce, gdzie jeszcze rok temu było 2,2.

(...)

W pierwszej dziesiątce są też trzy inne kierunki inżynierskie: budownictwo, mechanika i budowa maszyn oraz automatyka i robotyka. Tradycyjnie dużym zainteresowaniem cieszą się prawo (20418 kandydatów) i zarządzanie (19158 kandydatów), które uplasowały się odpowiednio na drugiej i trzeciej pozycji. – Młodzi ludzie widzą dobre perspektywy na przyszłość w sektorze biznesowym, administracji czy usługach – mówi minister.

Jak podkreśla, udało się doprowadzić do większej harmonii pomiędzy liczbą studentów na kierunkach inżynierskich i ścisłych, a liczbą studiujących na kierunkach humanistycznych i społecznych. – Wyniki rekrutacji pokazują, że maturzyści wybierają studia coraz bardziej odpowiedzialnie, z myślą o swojej przyszłości, szansach na pierwszą prace i dobre zarobki – zauważa prof. Kolarska-Bobińska.

 

http://www.nauka.gov.pl


PROGRAMY STUDIÓW



Efekty kształcenia na Wydziale Inżynierii Mechanicznej

Mechanika i Budowa Maszyn studia I stopnia >> link
Mechanika i Budowa Maszyn studia II stopnia >> link

Transport studia I stopnia >> link
Transport studia II stopnia >> link

Wzornictwo studia I stopnia >> link

Inżynieria Biomedyczna studia I stopnia >> link
Inżynieria Biomedyczna studia II stopnia >> link

Mechaniczna Inżynieria Tworzyw studia I stopnia >> link

Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych studia I stopnia >> link

Inżynieria Odnawialnych Źródeł Energii studia I stopnia >> link

Plany i sylabusy

Mechanika i Budowa Maszyn >> link

Transport >> link

Wzornictwo >> link

Inżynieria Biomedyczna >> link

Mechaniczna Inżynieria Tworzyw >> link

Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych >> link

Inżynieria Odnawialnych Źródeł Energii >> link

Mechatronika >> link


Wzór sylabusa >> link


 

KIM JEST INŻYNIER ?
Kim jest inżynier?


Kiedy rozglądamy sie wokół siebie rzadko albo i wcale nie zastanawiamy sie dzięki komu i w jaki sposób powstały otaczające nas obiekty: budynki, drogi, samochody, samoloty, statki, komputery, internet, telewizory, telefony, ubrania, książki itd. itp. Technosfera otacza nas z każdej strony. Jej twórcą, od guzika koszuli począwszy, na promie kosmicznym skończywszy jest inżynier.
Jest wiele specjalności inżynierskich: inżynier budownictwa, telekomunikacji, informatyki, technologii chemicznej itd. Inżynier mechanik jest podstawową specjalnością inżynierską. On bezpośrednio lub pośrednio przyczynia sie do powstania wiekszości z otaczających nas obiektów świata materialnego. A najważniejsze, jest to, że efekty pracy inżyniera mechanika stanowią podstawe technosfery. Inżynier mechanik tworzy narzędzia - maszyny takie jak: pojazdy, dźwigi, obrabiarki, roboty, dzieki którym powstają następne urządzenia i wszystko, co nas otacza a co nie jest dziełem natury.

Czy maszyny mogą być ciekawe?

Są maszyny duże i bardzo, bardzo małe. Nasi studenci projektują je czasem dla zabawy albo żeby wziąć udział w poważnych zawodach.

Czym zajmuje się inżynier mechanik na codzień?

Inżynier mechanik towarzyszy swoim wytworom od fazy konstrukcji do fazy destrukcji. Na codzień inżynier mechanik:
  • projektuje: czyli wymyśla, w jaki sposób urządzenie będzie realizowało swoje funkcje, nadaje jej postać geometryczną, dobiera materiał; poszukuje przy tym kompromisu pomiędzy bezpieczeństwem, niezawodnością a ekonomią;
  • wytwarza: obmyśla sposoby wykonania wytworu, planuje produkcję, wytwarza elementy, montuje, na każdym etapie kontrolując jakość;
  • eksploatuje: obsługuje złożone obiekty techniczne, diagnozuje ich stan, jeśli trzeba usuwa awarię;
  • unicestwia: po okresie eksploatacji obmyśla sposoby destrukcji wytworu aby móc ponownie wykorzystać materiał; stara się to zrobić w taki sposób, aby chronić środowisko naturalne.

Warsztat pracy inżyniera mechanika


Inżynier mechanik posługuje się w swojej pracy wirtualnym światem komputerowego wspomagania. Każda faza działalności inżyniera jest realizowana przy pomocy zaawansowanego oprogramowania różnych typów CAD, CAE, CAM. Nasi studenci uczą się pracy w programach Inventor, Solid Works, Abaqus, Ansys, MasterCAM.

Perspektywy pracy


W Polsce i w całej Europie (w roku 2007 Niemcy otworzyli swój rynej pracy w pierwszej kolejności dla inżynierów mechaników i elektryków) zapotrzebowanie na inżynierów mechaników jest ogromne! Rozchwytywani przez pracodawców studenci Wydziału Mechanicznego pracują na ostatnich semestrach studiów. Są poszukiwani i cenieni w naszym kraju i zagranicą. Nie trzeba chyba dodawać, że zawsze mają ten komfort i pracują w swoim zawodzie. Państwowy Urząd Pracy, Biuro Karier UTP.

 

Fachowa wiedza i konkretne umiejętności pozwalają inżynierom mechanikom na uruchamianie własnych przedsięwzięć gospodarczych, otwieranie własnych firm i tworzenie dalszych miejsc pracy.
Należy poza tym pamiętać, że wykształcenie inżynierskie stanowi solidną podstawę dla dalszego kształcenia. Na fundamencie wykształcenia inżynierskiego można kształcić się dalej w innych branżach, np. zarządzaniu lub marketingu itd. Pamiętajmy, że odwrotny kierunek ścieżki kształcenia nie zawsze jest możliwy.